söndag 27 november 2011

Konsumera mera (så länge det är ekologiskt!)

För att fortsätta på gårdagens inlägg så vill jag säga att; JA, visst kände jag mig väldigt dubbelmoralig. Och det känner jag att vi "miljövänner" ofta är utan att inse det. Läs Det Goda Livets Konsumtionskrönika. Speciellt punkt tre reagerar jag på. Utdrag ur texten:

"...och jag hade nog på något sätt utgått från att miljöprofilierade medier skulle vara mer befriade från det ständigt hetsande köpbudskapet. Men jag har förstått att så inte alltid är fallet. Även i många tidningar och på bloggar som profilierar sig som ekologiska ägnas mycket stort utrymme åt exponering åt varor utan någon vidare reflektion. Produkter som visserligen är miljömärkta och producerade med en något mindre klimatpåverkan - men som ändå lockar oss till köp vi hellre kunnat avstå. Det huvudsakliga problemet med vårt utarmande av naturresurser är ju inte VAD vi konsumerar, utan ATT vi konsumerar -även när vi inte behöver."


 Jag kommenterar hennes text så här:
Hej!
Jag håller med dig totalt och jag har också tänkt på det!
Landet vet jag inget om och några barn har jag inte men jag har tänkt på miljö och konsumtion. Hur kommer det sig att alla dessa "miljömänniskor" som lobbar rensning och mindre konsumtion samtidigt förbrukar 5 schampoflaskor under samma tid som jag bara hinner göra slut på EN flaska schampo? Och hur miljövänligt är det egentligen att testa ALLA paraben-fria lotions på marknaden? Det känns som världens dubbelmoral. Men hey, jag vill verkligen inte döma för att i vissa kategorier gör jag ju likadant. Men det är underligt hur svårt det ibland kan vara att öppna båda ögonen på samma gång. Vi har alla så lätt att blunda.


Och visst har vi alla våra svagheter när det kommer till hur miljövänliga vi är. Jag erkänner: jag tvättar alldeles för ofta. Och jag bryr mig mer om vissa saker än om andra. Men är det bara jag som reagerar mot konsumtionshetsen på många "gröna" bloggar?

1 kommentar:

  1. jag har skrivit om just detta!
    varför en NY eko-tisha från nätet för 500 kr när jag kan ta en stilla promenad till returen här hemma och köpa en mjuk å gosig en för 10 kr.
    OM jag nu skulle behöva en till tisha, alltså.
    just att sluta handla är nr ett.
    att vi alla använder klart det som redan finns!
    stoppa tillverkningshysterin!!!
    kram från dalsland//

    SvaraRadera