lördag 26 november 2011

En köpfri dag

(Bild från Modearkivet)

Yes. Idag, första lördagen efter löning, och dessutom sista månaden innan jul. Och så ska det vara en köpfri dag. Suck. Jag som äntligen skulle köpa de där vinterskorna jag bävat för att tvingas leta upp. Jag drar mig nämligen för att shoppa nu för tiden. Det är inte det att jag inte tycker att det kan vara kul (tror jag iaf) men jag har liksom ingen lust. Jag orkar inte efter jobbet och jag pallar inte åka in extra för det. Men nu hade jag äntligen tagit mig i kragen och bestämt mig för att köpa de där vinterskorna, och jag skulle gå igenom varenda skobutik tills jag hittade några som funkade.
Och så dilemmat; en köpfri dag. Som jag också ville stödja. Hur löser man det då?
Jo, det kan tyckas extremt dubbelt men jag valde att helt enkelt flytta mitt skoletande till fredagen. Och skor kom jag hem med. Som tur är. De jag gått i nu har börjat läcka in så nya vinterskor var något som skulle hänt hur som helst.

Och hur blev lördagen då? Jo, klockan är strax efter nio och jag har inte köpt ett enda litet tuggummi. Även om jag köpte skor igår har jag idag, som så många andra, visat mitt osynliga stöd för ett mindre konsumtionshetsande samhälle.

Läs En köpfri dag-bloggen
Se roliga"reklamfilmer" med antikonsumtions-budskap på handlefri.no

Mer om konsumtion imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar