söndag 31 juli 2011

Ett enklare liv

bild från svt.se

Jag såg nyss "Att leva ett enklare liv" på SVT2. Om jag inte missuppfattat det hela är det en serie och jag har inte sett de tidigare avsnitten.
Mannen det handlar om försöker leva ett enklare liv. Ett liv utan pengar. Trots att jag såg en så liten del av det hela måste jag säga att jag är imponerad. Imponerad på hur "normalt" han levde. Imponerad på hur mycket han ändå inte levde som alla andra. Även om jag inte är så intresserad av att ställa mig utanför vårt pengasamhälle lockar det mig ändå. Idén om hur man kan byta tjänster och varor lockar mig. Hur man kan GE mer. Av sig själv, det man är bra på och det man har. Och då FÅR man också mer. Jag är helt övertygad om det.
Tid. Han pratade mycket om tid. Att ge av sin tid. Att mindre saker ger mer tid.

Egentligen hänger det väl ihop. Allt. Om vi ger mer av oss själva och vår tid kommer vi få mer, leva närmare varandra och naturen. Och miljön kommer må bättre av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar