söndag 16 oktober 2011

Små steg på lång väg


När man tänkt på sin vardag i relation till miljön ett tag så ändrar man automatiskt eller medvetet (oftast både ock) sitt sätt att göra saker på. Och kanske tänker man inte på det. Kanske förstår man inte att alla dessa små saker faktiskt gör skillnad.
Men förmodligen sitter det någon i en annan del av landet eller staden och gör samma små saker. Och DET gör skillnad. Att många människor gör samma små saker för att ändra på hur vi behandlar moder jord och oss själva.

Under en dag gjorde jag följande små steg:
(steg som jag inte tog för tre år sedan)
  • Köpte min paprika utan att lägga den i en plastpåse
  • Köpte krav-bananer istället för vanliga
  • Köpte ekologisk yoghurt istället för vanlig
  • Bar hem matvarorna i en tygpåse
  • Sparade överblivet vatten och vattnade blommorna med
  • Beställde ekologiskt shampo och balsam istället för vanligt med massa kemikalier
  • Var noggrann med att det skulle vara ekologisk bomull när jag köpte underkläder från HM
Och ja, det är inga stora grejer jag gjort. Men att vara lite snällare mot miljön ska inte vara jobbigt. Och man måste börja någonstans. Med de små grejerna. I vardagen.

Och det är när jag tänker så här varje dag som de lite större grejerna också påverkas. Som att min nyinköpta dammsugare är energisnål, gjord av återvunnen plast och miljövänligare än många andra.

1 kommentar:

  1. Många bäckar små. :)
    Blir nyfiken på vad det är för dammsugare?

    SvaraRadera