lördag 28 maj 2011

En anledning att välja ekologiskt



"Pia Lindeskog påpekar att studier som gjorts vid universitetssjukhuset i Lund visar att personer som äter ekologiska livsmedel har lägre halter av bekämpningsmedel i urinen än de som äter vanlig mat"

citatet kommer ur en gammal artikel i SvD som jag hittade hos Köpstoppsblogggen. Det är ganska läskigt det där med att vi har så mycket kemikalier och onaturliga ämnen i oss. Detta gör dock att jag känner mig styrkt i att oftare välja ekologiskt. Till exempel bananer är något som jag alltid köper ekologiskt. Och yoghurt, pasta, dinkelmjöl, solrosfrön, linfrön, quinoa och champinjoner. Bananerna är nog en principsak och de andra beror nog på att jag fastnat för ett visst märke. Mina övriga inköp kan variera lite beroende på ekonomin eller vilken affär jag är i. Men det blir oftare och oftare ekologiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar