måndag 2 maj 2011

Ett steg bak, ett steg fram

Jag har börjat tänka allt mer på vad jag använder och vad jag slänger. Det finns i bakhuvudet hela tiden. Det är bra, jag tror starkt att det kommer leda till mindre skräp. Mer medvetenhet=bättre beslut.

Jag ger dock upp yoghurt på glasflaska. Har idag pantat tre yoghurtburkar och jag gillar det faktiskt. Det känns bra att veta att jag gör skillnad när jag köper en glasflaska istället för en plastförpackning (ja, i landet där jag bor i kommer yoghurten i ren plast stödd av avtagbar kartong). Men jag klarar inte av laktosen. Och det finns ingen laktosfri yoghurt i glasburk. Det är jättesynd. Kanske ska man skriva till företaget? Förmodligen gör jag det inte. Kanske kan jag minska min yoghurtförbrukning. Förmodligen ja.

Min plastförbrukning minskar nog ändå. Jag är en stor chokladälskare och de kommer ju oftast i plastförpackning. Jag köper dock numera min choklad ekologisk och förpackad i aluminiumfolie och papper/kartong. Återvinningsbart. Aluminium går att återvinna om och om igen. Att återvinna aluminium gör bara åt 5% av den energin som skulle gått åt om man utvann ny aluminium.

Små steg alltså. Chokladen är nog mitt senaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar