torsdag 23 juni 2011

Knäckebröd

Jag började göra mitt eget knäckebröd för ungefär 6 månader sedan och nu är jag totalt fast. Det är bara det godaste man kan äta på morgonen. (Speciellt i Tyskalandet där brödet från mataffärerna är skittrist.) Hur miljövänligt det är beror nog egentligen på vad du stoppar i det och vad dessa ingredienser är förpackade i men jag vill ändå tro att det åtminstone inte är en miljöförlust. För mig blir det nog iaf lite mindre plast och transporter. Hur som helst ska jag dela med mig av receptet jag kör på.
  • 2dl havregryn
  • 3,5dl mjöl (jag kör 2 fullkornsdinkel och 1,5 vete)
  • knappt 1dl linfrön
  • drygt 1/2dl pumpafrön
  • knappt 1dl solrosfrön
  • salt
  • 1dl olja (jag använder raps)
  • 1,5dl vatten
För lite piffigare smak tillsätt:
  • 1stor matsked tahini
  • ganska många skvättar soja
Degen ska bli lite kladdig men inte så att den fastnar på fingrarna. Du ska kunna trycka ut den på en plåt för tjockt knäckebröd men jag föredrar två plåtar och riktigt tunna bitar. Sätt ugnen på 175 grader och äggklockan på 25 minuter med risk för 30 minuter. De är som bäst med smör (typ bregott) och lite extra tahini på. Man skulle också kunna använda dem som lite nyttigare kex till ost och vin-kvällen. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar