söndag 2 december 2012

Första advent!


Oj, vilken julkänsla jag har fått! Härligt :) Igår kväll gick jag och min vän genom stan och det var så fint med alla ljus och alla olika julskyltningar. Sen provade vi glögg med lingon och pepparkaka i. Den måste köpas igen!
Nu har jag tänt första ljuset i min hemmagjorda adventsljusstake, ätit pepparkaka i filen och tittat på julkalendern. Mys. Jag är väldigt nöjd med mina adventsljus. Jag har försökt att köpa saker som går att använda året runt. Ljusfatet till exempel, det kan användas både till ljus och som uppläggningsfat. Jag har faktiskt inget fint att ställa en tårta på till exempel. Den här är perfekt. Den svarta dekorationen blir ca 1 m lång om man vecklar ut den och kan också användas året runt till dekorationer och dukningar tex. Kanske vid nyår. Siffrorna är visserligen ganska julbetonade men det är ju de som gör hela grejen. Och de tar inte så mycket plats. Guldstjärnorna och pärlorna är jag nöjd med. Det blev jättefint! Och än en gång något som kan användas i andra sammanhang.
Egentligen kommer man väldigt långt med lite fantasi. Ta julskyltningen till exempel. Många butiker hade hängt upp röda snören med grankvistar, kottar och äpplen i. Eller julkulor hängandes i fönstret. Jag tänker mig att man också kan lägga julkulor eller glitter i en fin vas för snabb julstämning.
Har man vita ljus kan man ställa dem på ett fat med julnötter och snöra röda och svarta presentsnören eller gammaldags bruna snören om ljusen.

Har du någon idé om hur man kan skapa julstämning utan att springa runt i varenda affär?

1 kommentar:

  1. Bästa julstämmningen skapar man hemma! Sätt på lite fridfull julmusik i skymningen och sätt igång med att baka lussebullar eller pepparkakor (givetvis med egen deg) och låt juldoften sprida sig i hemmet :)

    SvaraRadera