onsdag 16 maj 2012

Att tiga är guld

Appropå inlägget om mobil-fria zonerBe More With Less;

Jag hatar att sitta på café mitt emot någon som svarar i telefon. Att sedan sitta bredvid när denna pratar på i flera minuter är rena terrorn. Jag vet inte alls vart jag ska ta vägen. Ofta slutar det med att jag också tar upp min telefon för att se om jag fått något meddelande. Har jag inte det kan det i värsta fall hända att jag klickar på facebook-appen. Och hur kul är det när två personer som bokat in en fika-dejt sitter med varsin telefon i handen!?

Jag vill absolut inte vara den som pratar i telefonen och utsätta mina vänner för samma olustiga situation. Hädanefter tänker jag svara i telefonen (ja, att stänga av den får nog bli när jag mognat lite mer) och säga: "Hej, tyvärr kan jag inte prata just nu då jag är upptagen med XX, kan jag ringa dig igen om en timme?" På det sättet visar jag både för den som ringer och den jag fikar med att fikan är viktig för mig. Är det någon som ringer i en nödsituation hinner den fortfarande säga det.

Själv har jag bara hamnat i en nödsituation och behövt ringa efter hjälp en gång. Då var jag himla glad att min vän och granne svarade.

(Jag har inget körkort än men jag jag fått det tänker jag inte prata i telefonen samtidigt som jag kör. Vi borde ha en lag på det i Sverige.)

1 kommentar:

  1. Instämmer, tycker det är väldigt oartigt. Ibland har jag mobilen uppe för att jag väntar ett "viktigt" meddelande men i så fall ursäktar jag mig.

    SvaraRadera