måndag 25 april 2011

Mot mindre skräp

Några som inspirerat mig mycket på senaste tiden är den här familjen. The Johnsons


De kämpar för att leva utan skräp.Och snacka om att de är bra på det. Se själv klippet ovan och inspireras. Läs även den mycket uppmärksammade artikeln om dem på Sunset.com

Just nu lusläser jag Beas blogg, mamman i familjen, om hur de gör det.
Jag skulle själv vilja komma närmare ett noll-skräp hushåll. Jag vill dock inte sätta något mål eller ge något löfte om att bli zerowaste just nu. Det är jag inte redo för. Jag vill hellre göra det på mitt sätt. Vilket jag är övertygad om kommer leda till mindre skräp. När jag flyttar till sommaren och bor ensam kommer jag nog engagera mig mer i det då det är lättare att se hur mycket skräp som faktiskt är mitt. Tills dess kommer jag nog jobba efter Beas tips att ta en sak som inte funkar (gör skräp), ändra det och upprepa. Först ut är Yoghurtförpackningarna. Numera köper jag de i glasburk som sedan lämnas tillbaka i butiken mot pant. Mycket bättre än att slänga bort massa plastförpackningar. (Systemet med pant på glasflaskor för yoghurt finns inte i Sverige vad jag vet. Eller gör det det? Jag bor för närvarande i Tyskland.)

Hur mycket skräp slänger du bort? Gör du ett försök i att minska det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar